Ville Jalovaara Helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu kommentoi ajankohtaisia poliittisia ja yhteiskunnallisia tapahtumia

Kaikki blogit puheenaiheesta Kartellit

Markkinasosialismi

Uusliberalistit vannovat vapaan kilpailun nimeen – eli kun kaikki julkinen palvelu yksityistettäisiin, sillä voitettaisiin kaikki ongelmat? Tai kuten Heikki Pursiainen kirjoitti Paska suomi-kirjassa, julkisen puolen hoidettavaksi jätettäisiin ainoastaan koulutus, poliisi ja pelastustoiminta tms. Vaikka olen samaa mieltä hänen kanssaan siitä, että kaupunkien ei välttämättä ole tarpeen omistaa jazzorkestereita tai valtion malmikaivoksia, niin kilpailun avaaminen voi tuoda ongelmia.

Suomi on kartellien luvattu maa

Suomi on lähivuosina kunnostautunut erilaisisten kartellien paljastamisessa: Asvalttikartellista (Yle 20.10.2016) napsahti sanktioita 34 miljoonaa, Metsäkartellista (Yle 31.8.2017) päästiin kuin koira veräjästä, Bussikartelli (Yle 14.12.2017) maksoi 1,1 miljoona.

SENSAATIO! Maailman suurin oikeusjuttu Suomessa!

Neljäsataatuhatta suomalaista on joutunut rikoksen kohteeksi ja tuhannet hakevat nyt korvauksia! Laittoman toiminnan uhrien arvioidaan kärsineen 1-2,5 miljardin euron verran vahinkoa! Tämä on elävä tositarina, joka tulee jäämään historiaan. Jännittävää oikeussalidraamaa, kavalaa juonittelua, yhteiskunnan huipulle asti yltävää korruptiota ja yhden miehen rohkea taistelu oikeudenmukaisuuden puolesta - tässä on sitä kaikkea.

 

Valtion on käytännössä pakko maksaa perustuloa

Katso tästä komea lista kartelleista, joita aikanaan kirjailin ylös. Maassa, jossa rajoitetaan ihmisten mahdollisuuksia selviytymiseen ja menestymiseen, on pakko maksaa jokaiselle korvausta tästä. Suomessa tullaan ottamaan perustulo tai perustili käyttöön, koska se on nyt pakko.

Valtio mukana kartellissa. Ketkä joutuvat nyt lankulle?

Asfalttikartellioikeudenkäynti on päättynyt Helsingin käräjäoikeudessa. Käräjäoikeus on saanut osittain uutta näyttöä, jonka perusteella Tielaitos ja Tieliikelaitos ovat osallistuneet valtion töitä koskeneeseen kartelliin ainakin vuodesta 1998 alkaen. Lisäksi Tielaitoksen edustajat ovat olleet tietoisia kartellin olemassa olosta jo 1994 alkaen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä