Metron ongelmiin löydettävä kestäviä ratkaisuja
Helsingin Uutiset käsitteli artikkelissaan (HU 3-4.3) metroliikenteen ongelmia. Päivittäisenä vuosaarelaisena metronkäyttäjänä olen myös itse törmännyt niihin viime viikkoina.
Kuuluin myös aikanaan siihen kaupunkipolitikkojen joukkoon, joka epäili automatisoinnin onnistumista ja vetosi sen puolesta, että Espooseen olisi rakennettu pidemmät laiturit, jotta koko matka voitaisiin ajaa pitkillä junilla. Vanhojen junien automatisointi meni kiville ja nyt joudutaan miettimään erinäisiä poppakonsteja. Jos junissa on kovin ahdasta, yksi hätävaihtoehto voi olla penkkien vähentäminen junista. Osahan matkustaa vain lyhyen matkan. Viime kädessä kuitenkin joko Espoon asemia joudutaan jälkikäteen pidentämään tai sitten automatisointi on tuotava agendalle. Vanha sanonta minkä taakseen jättää sen edestään löytää pätee myös länsimetroon.
Mielipidekirjoitus Helsingin Uutisissa 7.3.2018
Sen lisäksi, että laiturit tehtiin lyhyinä, vielä pahempi virhe oli se, ettei niiden pidentämiseen ole varauduttu. Monilla asemilla laiturin molemmissa päissä heti radan vieressä on hissit, joten asemia joudutaan rakentamaan todella paljon uusiksi sitten kun pidentäminen on ajankohtaista. Se käy hurjan kalliiksi ja tulee sulkemaan Länsimetron osuuden moneksi vuodeksi pois käytöstä, jolloin palataan viime marraskuuta edeltäneeseen tilanteeseen. Pidentäminen toki kannattaa aloittaa Lauttasaaresta, jotta uudelleen avaaminen olisi mahdollista asema kerrallaan. Länsimetron jatkeelle on vielä aikaa tehdä pitkät laiturit alusta pitäen nyt kun louhinta on vielä kesken.
Ilmoita asiaton viesti
Autolla pääsee hyvin ovelta ovelle ilman laitureita tai ohjausautomatiikkaa. Voi valita reittinsä vapaasti eikä tarvitse paleltua tai kastua surkeassa kelissä. Myös tavarat kulkevat mukana eikä rinkkaa tarvita.
Tulevaisuus on auton ja haja-asutuksen eikä kaupunkislummien kurjuus ja ankeus sekä jäykkä julkinen liikenne. Uusimaa ja pääkaupunkiseutu ovat tyhjää täynnä. Kuten aluesuunnittelijoiden päät.
Ilmoita asiaton viesti
Autoilu ei monille ole realistinen vaihtoehto sen kalleuden johdosta.
Jos lähdetään pilkkomaan autoilun kustannuksia sen hankinnasta alkaen, niin taksikin muuttuu kilpailukykyiseksi vaihtoehdoksi, varsinkin autottomalle kaupunkilaiselle.
Hyvä ja käyttökelpoinen auto +/- 10 000 euroa/a
Vakuutusturva 1000 euroa/a
Käyttöverot 200 euroa/a
Polttoaineet 0-10 000 euroa käyttötavasta ja määrästä riippuen/a
Pakolliset korjaukset 0-10 000 euroa mallista, merkistä ja ajokilometreistä riippuen/a
Metro on suorastaan naurettavan halpa autoon verrattuna. Auton voi toki ostaa halvemmallakin, mutta ostohinnassa säästö kostautuu jäljempien kulujen nousuna.
Ilmoita asiaton viesti
Vihervasemmiston ja monien muiden kaupunkipoliitikkojen yksityisautoiluvastaisuus selittyy sillä, että ajokortin omistuksen ei haluta luovan kansan keskuuteen syvempää luokkaeroa ja siksi ainakin kaupunkiympäristöä teoriassa halutaan kehittää yksityisautoiluriippumattomaksi, tosin monesti siinä epäonnistuen. Ympäristö- ja ilmastokysymykset nostetaan esiin vain savuverhoksi. Jo nykyisellään ajokortin puuttuminen vaikeuttaa monilla aloilla työnhakua.
Ilmoita asiaton viesti
Metro on loistava kulkuväline, jos se on lähellä paikkoja, joissa käy.
Itselläni ei näin ole, vaikka asun Hesassa. Ei ole aikaa kävellä ja odotella. Pääsen keskustaan autolla 15 minuutissa. Jos menen bussilla ja metrolla niin aikaa kuluu noin 40-45 minuuttia. Eli pahimmillaan tunti kauemmin julkisilla. Lisäksi olen sään armoilla ja saan raahata kantamukset.
Kun reitti ei olekaan metron varrella muuttuu tilanne dramaattisesti vieläkin enemmän auton eduksi.
Kustannuksissa olet mielestäni oikeassa. Hyvä miellyttävä auto maksaa kylläkin 40 tonnia vähintään.
Ilmoita asiaton viesti
http://mattivillikari.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kult…
Ilmoita asiaton viesti