*

Ville Jalovaara Helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu kommentoi ajankohtaisia poliittisia ja yhteiskunnallisia tapahtumia

Työtön tarvitsee kannustusta - ei sanktioita

Hallituksen työttömien aktiivimalli on herättänyt runsaasti keskustelua viime viikkoina. Vaikka talous ja työllisyys kohenevat, itse aktiivimalli ja aiheen ympärillä käyty keskustelu kertoo arvojen kovenemisesta. Työttömyys on teemana sellainen, että niiden joilla ei ole siitä omakohtaista kokemusta kannattaisi esiintyä hyvin varoen asiantuntijoina aiheessa.

Suomi on edelleen voimakkaasti työkeskeinen yhteiskunta, jossa työelämän ulkopuolelle joutuminen aiheuttaa taloudellisen epävarmuuden ohella voimakkaan ulkopuolisuuden tunteen. Niin sanottua aktiivimalli ei tätä asiaa korjaa, vaan pikemminkin lisää jakoa työelämässä olevien ja sen ulkopuolelle useimmiten aktiivisesta työnetsimistä huolimatta jäävien välille.

Työttömyys voi kohdata koulutuksesta ja työkokemuksesta riippumatta jonain päivänä ketä tahansa meistä. Itsellänikin on aiheesta kokemusta menneiltä vuosilta. Millaista tukea me silloin itse kaipaamme yhteiskunnalta? Uskon, että työttömyyden hetkellä ihminen tarvitsisi ennen kaikkea yhteiskunnalta apua ja kannustusta uuden työn löytämiseen. Hallituksen kannattaisi suunnata resurssit työvoimatoimistojen kehittämiseen mielummin kuin uuden työttömien valvontasysteemin luomiseen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän paiviruippo kuva
Päivi Ruippo

Työttömyysturvan aktiivimallin kootut ongelmat, joihin hallituksen ratkaisu on kehittää kuolleella hevosella ratsastamista.

Kun huomaat ratsastavasi kuolleella hevosella, niin paras strategia on nousta satulasta.

Tämä dakota-intiaanien sanonta kertoo varsin hyvin viisaimman ratkaisun. Maamme hallitus ei ole sitä kuullut, vaan noudattaa konsulttien laatimaa luetteloa vaihtoehtoisista strategioista.

1. Hankimme vahvemman ruoskan.
2. Selitämme, että mikään hevonen ei voi olla niin kuollut, ettei sitä voisi vielä lyödä.
3. Parannamme kuolleen hevosen selässä istumisen laatustandardeja.
4. Käymme hevosen kanssa vuosittaisen kehityskeskustelun ja laskemme sen työtehovaatimuksia.
5. Vaihdamme ratsastajaa.
6. Ostamme ulkopuolista väkeä ratsastamaan kuolleella hevosella.
7. Teemme järjestelyjä siten, että kuollut hevonen joutuu toiselle osastolle.
8. Ostamme lisää jotain sellaista, jolla kuvittelemme saavamme kuolleen hevosen juoksemaan nopeammin.
9. Perustamme työpiirin analysoidaksemme kuolleen hevosen.
10. Etsimme konsultit todistamaan, että kuollut hevonen ei ole vielä täysin kuollut.
11. Yhtiöitämme kuolleen hevosen ja viemme sen jollain vetävällä nimellä pörssiin.
12. Perustamme harjoitteluosaston, jotta oppisimme ratsastamaan paremmin.
13. Käymme tutustumassa muihin paikkakuntiin ja maihin nähdäksemme miten siellä ratsastetaan kuolleilla hevosilla.
14. Liitämme yhteen monta kuollutta hevosta parantaaksemme niiden tiimityöskentelyä.
15. Perustamme kuollutta hevosta varten erillisen momentin.
16. Vapautamme lisää taloudellisia resursseja nostaaksemme kuolleen hevosen tulosta.
17. Muodostamme laaturyhmän löytääksemme kuolleelle hevoselle käyttöä.
18. Vertailemme erilaisia kuolleita hevosia.
19. Muutamme tulkintaa siitä, milloin hevonen on kuollut.
20. Järjestämme vastatutkimuksen, joka todistaa hevosen elävän.
21. Teemme powerpointin siitä, mitä hevonen osaisi, jos vielä eläisi.
22. Selitämme, että meidän hevosemme on kuollut paremmin, nopeammin ja halvemmin.
23. Toteamme, että myös kaikki muut ratsastavat kuolleilla hevosilla, joten tilanne on normaali.
24. Vetoamme maan tapaan ja sanomme, että näinhän me olemme aina ratsastaneet.

Työtön saa ”kotona istumalla” 32,40 euroa päivässä työmarkkinatukea. Siitä menee ennakonpidätystä 20 %. Kuinka moni 20-100 tuntia palkkatyötä tekevä saa yhtä vähän? Jostain syystä työttömyystuki käsitetään palkaksi olemisesta. Ei se ole, vaan se on se pieni rahasumma, jolla työtön on tarkoitus pitää hengissä sen aikaa, että hän löytää palkkatyötä. Jokainen työssä oleva maksaa palkastaan työttömyysvakuutusmaksua juuri työttömyyden varalle. Myös työttömät ovat maksaneet sitä ollessaan vielä työssä, joten saatu raha ei ole ilmaista. Työttömiä on karkeasti arvioiden 350 000 ja avoimia työpaikkoja noin 15 000. Tämä ei ole työttömien vika.

http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2...

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

Kumma kun kenellekään ei ole tullut mieleen sellainen mitätön sivuseikka, että työttömyys saattaisi ehkä kenties jotenkin johtua työpaikkojen puutteesta? Tässä ainoastaan halutaan piiskata työttömiä, jotka eivät voi töitä saada kun sellaisia ei kertakaikkiaan ole. Tai jos avoin työpaikka jostakin ihmeen kaupalla löytyy, vaatimuksina on vähintään akateeminen loppututkinto (mielellään useampi), laaja ja monipuolinen, vähintään 10 vuoden työkokemus ja korkeintaan 25 vuoden ikä. Näitä erinomaisia ominaisuuksia ei ihan joka jannulla valitettavasti ole.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Muistuttaisin vielä kaikkia aktiivimallia pohdiskelevia siitä, että niin hallitus, eduskunta, perustuslakivaliokunta kuin presidenttikin nyt yhdessä yksissä tuumin perustelevat, että työttömien aktiivimalli on perustuslain mukainen, ja että sen vaikutuksia seurataan ja ehkä tehdään tarvittavia muutoksia siihen myöhemmin. Tämäkö olisi myönteistä suhtautumista asiaan?

Tulee mieleen se, että kyllähän pitkäaikaistyöttömillä testataan parhaillaan myös perustuloa pienellä määrällä ihmisiä, mutta erona siinä ihmiskokeessa on se, että perustulon lähtökohta on kaikille positiivinen, tuloa lisäävä, kun puolestaan tässä aktiivimallissa kaikilta työttömiltä ollaan poistamassa toimeentuloa. Siksi tämä aktiivimalli on perustuslain 1 §:n vastainen epäoikeudenmukaisuudessaan. Se tulee kumota välittömästi ja mitään aktiivimallin seurantaa ei tule tehdä.

Myös se toinen piiska, "Omatoimisen työnhaun malli" tulee poistaa epäoikeudenmukaisena, koska esimerkiksi maaseudulla ei ole niitä avoimia työpaikkoja, joita voisi hakea. Tällainen työhakemusten pakkobuustaus ei ole ihmisarvoa ylentävää ja ruuhkauttaa kaikki Te-toimistot sekä Kelan toimistot.

Työnantajat eivät myöskään selviä sadoista ja tuhansista työhakemuksista yhtä työpaikkaa kohti: Näin ollen, jos "Omatoimisen työnhaun malli" astuu voimaan, työnantajat antavat avoimet työpaikat jatkossa tiskin alta. Tämäkö olisi oikeudenmukaista?

Käyttäjän TimoHietanen kuva
Timo Hietanen

Kait tämä aktiivimalli koskee myös itämaiden tietäjiä ja moniosaajia ?
Vai onko tuo paljon puhuttu "sama viiva" heillä jossain toisessa paikassa ?

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Olen miettinyt tätä perustuslakituomioistuimen perustamista, joka on jälleen pulpahtanut keskusteluihin. Presidentti Sauli Niinistö sanoo kannattavansa sitä (KSML tänään 14.1.2018). Mm. pääministeri vastustaa, ulkoministeri kannattaa - miten muut...

"Perustuslain 106 §:n mukaan tuomioistuimen on annettava etusija perustuslain säännökselle, jos tuomioistuimen käsiteltävänä olevassa asiassa lain säännöksen soveltaminen olisi ilmeisessä ristiriidassa perustuslain kanssa. Tuomioistuin ei voi arvioida yleisesti ja ilman yhteyttä konkreettiseen oikeustapaukseen sitä, onko lain jokin säännös ristiriidassa perustuslain kanssa. Tuomioistuin ei myöskään voi esimerkiksi julistaa lain säännöstä perustuslain vastaiseksi, vaan se voi ainoastaan jättää lain säännöksen soveltamatta yksittäistapauksessa."

Lähde edelliseen:

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Document...

Edellä esitettyyn viitaten, kysynkin, että siksikö hallitus, pääministeri, presidentti ja oikeuskansleri kaikki kuin yhdestä suusta alleviivaavat sitä, että lainvoiman juuri saanutta aktiivimallia tulee seurata, jotta saadaan yksi työttömien aktiivimallin mukainen yksittäistapaus, jossa aktiivimallin lakinormit jätetään soveltamatta perustuslain vastaisina?

Jatkan ajatustani: Jos näin on, tulee miettineeksi, oliko tämä toimintatapa mietitty jo etukäteen?

On uutisoitu, että ensimmäiset aktiivimallin mukaiset työttömyysturvan leikkaukset tulevat tarkasteltuun vasta huhtikuussa, joten "ostivatko" em. tahot tällä aktiivimallilla työrauhan viedä presidentin vaalit, sote ja maakuntamalli maaliin - ilman, että perustuslailliset ongelmat haittaisivat asioiden maaliin saattamista?

Eikö perustuslakituomioistuimen perustamisesta voisi järjestää välikysymyksen - ja siten nostaa "kissa pöydälle"? Tärkeää asiaa - joka jatkuvasti kuplii pinnan alla ja aiheuttaa jännitteitä - on turha viivyttää enempää.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Hyvä kirjoitus taas kerran, onhan tekijänä tiedemies, dosentti.

Jos ehdit, niin: miltä tämä eriarvoistusmalli vaikuttaa katsottuna
1) perustuslakia, yhdenvertaisuusperiaatetta ja ihmisoikeussopimuksia vasten ja
2) 1900-luvun tapahtumia vasten meillä ja muualla?

Toimituksen poiminnat